May 02, 2017
LÄMMITTELYBÄNDIT ovat kiertueella yleensä pakollinen paha. Ne tuovat toki yleisöä ajoissa sisään ja mahdollisesti paikalle omiakin fanejaan, mutta kitarateknikon näkökulmasta lämppäri vain vaikeuttaa illan kulkua.
Kun bändi oli poistunut lavalta, kävin mielenkiinnosta tsekkaamassa, millä laitteistolla tämä daami sai aikaan soundinsa. Totesin, että koko järjestelmä oli hyvin hataralla pohjalla.
Oudon näköinen Eko-merkkinen kitara nojasi huolimattomasti vahvistimeen. Lavalla lojui epämääräinen lajitelma pedaaleita. Vahvistin oli Orange Tiny Terror, ja kaappina toimi piesty Marshallin 2x12”-kaappi, jonka takalevy oli irti.
Kaiuttimien liitin roikkui valtoimenaan, ja se oli kytketty epämääräisesti nupille vievään johtoon. Koko kitararigi halveksui kaikkia edustamiani arvoja, ja koin myötätuntoa Maran puolesta toivoen, että paketti pysyisi kasassa illan keikan ajan.
Tapasin hänet takahuoneessa uudemman kerran. Kokemus oli vähintäänkin hämmentävä. Maran karisma täytti koko takahuoneen, ja hän liikkui muiden seassa kuin kala vedessä ja kutsuipa vielä meidät mukaansa Tulliklubin saunaan. Meitä ujostutti, joten jätimme saunan väliin. Mara kietaisi pyyhkeen ylleen ja painui lauteille. Mietin mielessäni, että onpas hahmo. Kaunis, mutta samalla maskuliinen. Päätin, että tänään olisi se päivä, jolloin tekisin poikkeuksen keikkapäiväni rutiineihin ja menisin hyvissä ajoin omalle työpisteelleni katsomaan, miten Mara Balls suoriutuu keikastaan.
Keikka osoittautui yhtä kovaksi kuin Tampereellakin, mutta Maralla oli harmillisesti ongelmia laitteistonsa kanssa. Kitara ei kiertänyt yhtä herkullisesti oikeilla taajuuksilla, ja muistan miettineeni, onko hänellä mukanaan eri kitarajohdot kuin Tampereella. Signaali pätki, ja Mara kyykki toistuvasti räpläämässä efektejään. Tiesin, että underground-skeneen kuuluu tietty kotikutoisuus, mutta tässä kohtaa rätinät ja paukkeet haittasivat jo keikan intensiteettiä.
Esiintymisen jälkeen minun olisi kovasti tehnyt mieli mennä moikkaamaan Maraa ja kertomaan, että voin auttaa häntä laitteiden kanssa, mutta en kehdannut mennä muiden fanien sekaan osoittamaan suosiotani.
NÄIN MUUTAMAA KUUKAUTTA myöhemmin, että Mara Balls olisi esiintymässä joulukuussa 2016 Tavastialla Sepi Kumpulaisen juhlakeikalla. Koska olin tuona päivänä päiväsaikaan Kampissa, päätin mennä katsomaan, olisiko Mara paikalla ja olisiko nyt hyvä hetki jututtaa häntä kitarakamoista. Tilaisuuden järjestäjä Janne Flinkkilä kertoi minulle, että Mara tulee vasta illalla keikalle, joten päätän palata myöhemmin asiaan. Oma aikatauluni venyi, ja kun saavuin Tavastialle, Mara Balls oli jo soittanut settinsä. Lisäksi meininki oli muuttunut Tavastialla sen verran villiksi, etten selvin päin tuntenut siellä enää oloani kotoisaksi. Pyysin seuraavana päivänä Flinkkilältä Maran meiliosoitteen ja päätin olla häneen yhteydessä sopivan tilaisuuden tullen.
Vain viikkoa myöhemmin näin, että missaamani YLEn esittämä Tampere Tapes -dokumentti oli katsottavissa myös Yle Areenalta. Laadukkaasti toteutettu pätkä näyttää hienosti, mistä Tampereen tee-se-itse-meiningissä on kyse. Osittain Keltaisessa talossa kuvatussa dokumentissa haastatellaan Marian ja Jukka Nousiaisen lisäksi Faarao Pirttikangasta ja muita paikallisia tekijöitä. Maria kertoo haastattelussaan äärimmäisen persoonallisesti lähestymisestään musiikkiin, mikä vakuutti minut entisestään siitä, että hän on oikealla asialla alati kaupallistuvassa musiikkimaailmassa.
Tunsin dokumentin katsottuani, että haluaisin olla taas nuori rokkari ja asua Helsingin sijaan Tampereella. Mieleeni palasivat omat Kalliossa vietetyt hippivuoteni, jolloin yritin luoda muusikonuraa vähäisillä resursseilla. Kun Mara vielä ilmoitti Facebook-sivuillaan olevansa ”perseaukinen” ja ottavansa avustuksia vastaan uuden levynsä tekoon, meilasin lopultakin hänelle tammikuussa 2017 ja pyysin häntä käymään Custom Boardsin pajalla.
Tiesin, ettei hänellä ole välttämättä sijoittaa rahaa pedaalilautaan, mutta tiesin myös, että meillä lojuu nurkissa kaikenlaista johtoa ja liitintä, joten pedaalilaudan kyhäämisen mesenaattiprojektina ei pitäisi olla Custom Boardsilta isokaan satsaus.
ENSIMMÄINEN ASIA pedaalilaudan suunnittelussa on Maran mielestä sen muoto. Hän halusi pyöreähkön pedaalilaudan, jollaista ei löydy valikoimastamme. Ei se mitään. Otin vanerinpalasen, annoin hänelle kynän käteen ja pyysin häntä piirtämään levyyn haluamansa muodon. Mara alkoi keskittyneesti hahmotella lautansa kaaria ilmeisenä inspiraationaan bändinsä logon vastaava pyöreä muoto.
Kun saimme laudan muodon valmiiksi, mielenkiintoni keskittyi tuohon harmaaseen fuzz-pedaaliin, jonka soundista olin taannoin Tampereella niin vakuuttunut. Paljastui, että kyseessä on Black Arts Toneworksin Ritual-pedaalin DIY-klooni ja jonka valmistus on lopetettu.
Koska meillä on tapana huoltaa kaikki lautoihimme asentamamme pedaalit – etenkin jos kyseessä on mystinen DIY-purkki – mainitsin, että aion avata pedaalin ja tarkistaa, että sen juotokset on tehty asianmukaisesti.
– Ei sitä avata, kuului Maran napakka vastaus.
– Itse asiassa otan sen mukaani Barcelonaan, jonne olen tänään lähdössä. Voin mennä jamittelemaan klubeille sen kanssa ja mulla on oma soundini mukana.
Ehdotin seuraavaksi johtoviuhkan liittämistä lautaan, jotta hän pääsisi eroon sähköjaoista lavan edessä ja saisi virransyötön ympättyä samaan ”cable snakeen”. Tästä Mara innostui.
– Joo, johtokäärme sopii hienosti kitarani jatkoksi, sillä sen malli on Eko Cobra. Soitin jo Jytämimmeissä Ekon bassolla, joka oli satasen Musari-kopio. Mielestäni se oli huikea, tosin en silloin heti tajunnut, että joku oli vaihtanut siihen Bertolinin hifi-mikit.
Kun kysyin kitaran roolista hänen soitossaan, Maralla oli selkeä vastaus.
– Löysin senkin muusikoiden.netistä, ja se oli se toinen kerta, kun kävin siellä vuoden aikana. Olin viimeistä iltaa Berliinissä ja juuri palaamassa Suomeen. Menin hakemaan sitä samoin tein Helsingin Kontulan metroasemalta. Avasin laukun ja tajusin heti, että se on siinä. Olin soittanut Shoraidersissa Ibanezin Les Paulia, mutta Eko oli paljon kevyempi, feminiinisempi ja sirompi. Lisäksi siinä oli kampi, jota mulla ei ole ikinä ollut ennen. Se oli viehättävä, kiinnostava, enkä ole soittanut sen jälkeen muita kitaroita. Kitaran valinta oli hyvin intuitiivinen, kuten kaikki muutkin asiat elämässäni. En sano, että se on absoluuttisen oikea tapa, johon ketään kannustaisin. Mulle se on ollut kuitenkin ainoa tapa, vaikken aina välttämättä suunnistakaan oikeeseen suuntaan.
Mara äityi hehkuttamaan kitaraa ja itse laudan suunnittelu unohtui hetkeksi.
– Kitara on kuin seireeni. Cobra laulaa eri tavalla kuin mikään kitara, millä olen soittanut. Sillä mä uskallan mennä korkealle ja siihen voi luottaa. En sano, että se on taikakitara, mutta kun itse uskon siihen, niin sittenhän se vittu on!
Ajattelin mielessäni, että tämä on epäilemättä erikoisin pedaalilaudan suunnittelu, jonka olen kokenut. Saimme session päätteeksi sommitteltua pedaalit lautaan niin, että ne istuvat mikkitelineen viereen, ja Mara vaikutti iloiselta ja vapautuneelta.
Palattuaan Barcelonasta huhtikuussa ja noudettuaan pedaalilaudan hän lähetti Custom Boardsille kirjekuoren, josta löytyy Amerikan dollarin näköinen seteli saatesanojen kera.
”Kiitos. Tällä lipulla pääsette aina ja ikuisesti mun keikoille ilmaiseksi.”
RAVINTOLA PULLMAN on tunnin rupattelun jälkeen yhtä rauhallinen ja kotoisa kuin sinne saapuessamme. Keskiviikkoiltapäivä ei ole maamme pääkaupungissakaan kovin vilkas.
Juttutuokiomme on edennyt leppoisasti. Kerron pistäneeni merkille, että pedaalilaudan suunnittelumme ja taannoisen Barcelonan-matkansa jälkeen Maria on ollut sosiaalisessa mediassa entistäkin aktiivisempi ja julkaissut muun muassa taiteellisen Mara y Para -lyhytelokuvan. Koska olen itsekin yrittänyt opiskella editointia ja ihastellut tyylikästä jälkeä, kysyn, kuka noin hienon videon on tehnyt.
– Olen tehnyt sen itse iMoviella ja kaikki mun omat nettiäänitykset Garage Band -ohjelmalla, eli niillä laitteilla ja ohjelmilla, mitä mulla on.
Oma edittijälkeni ei ole yhtä taidokasta, joten jätän mainitsematta, että käytän itse Final Cutia, jolla voisi tehdä vaikka Hollywood-elokuvan. Tajuan ties kuinka monennen kerran elämässäni, ettei kyse ole laitteista vaan visiosta.
– Mara y Para kuvaa äärikokijaa minussa ja sen eri heijastumia. Suhtaudun videoiden tekemiseen samoin kuin aikoinaan bassonsoiton aloittamiseen, eli aloin vain tekemään. Pidän kuvallisesta kerronnasta, ja videoiden tekeminen on ollut inspiroivaa.
2.5.2017 Kimmo Aroluoma
Kirjoittaja on Custom Boardsin omistaja ja pitkän linjan kitararoudari.
October 20, 2023
Kingston Wallin perintö -kirjan julkaisun jälkeen sain yhteydenoton mieheltä, joka kertoi tietävänsä yhtä sun toista Petri Wallin kadonneiden Marshall-vahvistimen ja -kaapin myöhemmistä vaiheista. Minua jännitti olinko veikannut laitteiden mallit oikein, vai oliko tuoreessa kirjassa virhe. Tämän ajattelukin kauhistutti minua.
April 18, 2023
Kyyria oli yksi 90-luvun merkittävimpiä kotimaisia rock-yhtyeitä. Muusikot ovat sittemmin tehneet uraa muun muassa HIMissä, Amorphiksessa ja Sub-Urban Tribessa, mutta Kyyriasta he ovat puhuneet harvoin, jos lainkaan.
November 01, 2022
Kingston Wallin perintö -kirjassa selvitetään miten Kingston Wallin taika syntyi. Kirjaa lukee kuin salapoliisitarinaa, kun kirjoittaja Kimmo Aroluoma jäljittää Petri Wallin soittimia ja Kingston Wallin studionauhoja ympäri Suomea.