Added Checkout

Yli sata vuotta vanha kiista jatkuu edelleen

April 16, 2014

Soittajat ovat kinastelleet kautta aikain siitä, miten kitaran kieli saadaan soimaan parhaiten. Syntyykö paras sointi plektralla vai käyttämällä sormien kynsiä osana äänen muodostusta? Vai syntyykö maaginen sointi jopa pelkällä sormen iholla?



Kun kitaran kieli napautetaan soimaan, syttyy perusäänen lisäksi soimaan useita eri kerrannaisia. Näitä ääniä kutsutaan yläsävelsarjoiksi. Mitä kirkkaampi kieli tai mitä kirkkaammalla materiaalilla kieltä näpäytetään, sen enemmän yläsävelsarjoja syntyy.

Pelkällä sormen iholla soittaminen ei herätä yläsävelsarjoja samalla tavalla kuin plektralla soitto. Samalla kitaran epävire peittyy herkemmin, koska vasta monta oktaavia korkeammat heijasteet paljastavat vireen epäpuhtaudet. Voisikin sanoa, että jos haluat soittimesi kuuluviin, näppäile kieltä sellaisella materiaalilla, joka herättää kielesi henkiin ja tuo sen soinnin bändin seasta esiin.

Tästä aiheesta on kirjoitettu aikoinaan kokonainen kirjakin, nimeltään El Dilema Del Sonido en la Guitarra (The dilemma of timbre on the guitar).

Kirjoittaja on kitaristi nimeltään Emilio Pujol. Hän on saanut oppinsa yhdeltä koko kitaran historian suurimmalta vaikuttajalta – espanjalaiselta Francisco Tarregalta (1852–1909)

1800-luvun loppu

Kitara oli ollut pimennossa edellisen sukupolven mestareiden jäljiltä. Muutaman vuosikymmenen tyhjiön jälkeen Francisco Tarrega herätti kitaran henkiin ensin Espanjassa, sitten koko Euroopassa. Hänen vaikutuksensa ulottui lopulta Amerikkoihin asti.

Tarrega sävelsi tuoretta musiikkia ja käänsi valtavan määrän aikansa huippusäveltäjien musiikkia kitaralle. Hän laajensi ratkaisevasti kitaran tuolloin suppeaa sävelaittaa. Yhtenä erittäin merkittävänä sävellyksenä voidaan pitää kappaletta Requerdos de la Alhambra, joka on klassisen kitaran nykyrepertuaarin ehdotonta eliittiä. Tarrega ei kappalettaan ehtinyt tallentaa, joten tämä äänitys on vuodelta 1927.


Kitaran arvostus oli tuohon aikaan pohjalukemissa. Piano ja viulu olivat päivän sana. Nuorta Franciscoakin oli neuvottu soittamaan pianoa, kuten monia muitakin aikansa nuoria. Kitara nähtiin mustalaisten ja kulkureiden soittimena. Tyylilajina oli flamenco, jonka räminä ja karkeat tekniikat olivat hirvitys monelle kulttuurillisesti valveutuneelle kuuntelijalle.


Kitaran heiveröinen sointi

Tarrega esiintyi soittimensa kanssa alituiseen ja yritti viedä kitaran kadulta konserttisaleihin. Ongelmana kitaran menestykselle oli sen vaisu ääni. Halvat sypressistä valmistetut, kadun miesten kitarat saivat äänensä kuuluviin vain rajatulle joukolle kiinnostuneita.



Tätä ratkomaan Tarrega sai apua maanmieheltään Antonio Torresilta, jota pidetään yleisesti koko vuosisadan tärkeimpänä kitaran valmistajana. Hän kehitti kitaran kannen rimoituksen, jolla soittimen ääntä saatiin voimistettua huomattavasti.

1900-luvun vaihde

Suurin ongelma oli kuitenkin vielä ratkaisematta. Kielet tehtiin tuohon aikaan suolesta, ja ne olivat erittäin heikkoja ja epävireisiä. Kitaran vastustajat jaksoivat vitsailla aina, että “kitaristit kuluttavat enemmän aikaa virittämiseen kuin soittamiseen”.


Suolikielien sointi on pehmeä ja sopi täydellisesti romantiikan ajan tulkintoihin. Niiden ongelma kuitenkin on, että ne kuluvat helposti loppuun. Etenkin bassokielten ulompi punos on todella haavoittuvainen. Jos sormessa on yhtään kynttä, se leikkaa helposti viiltoja herkkään kieleen ja tappaa sen soinnin. Kuitenkaan pelkällä sormen iholla soittaminen ei herätä kieltä samalla tavalla soimaan kuin kynnen ja sormen yhdistelmä.

Kielet olivat tuohon aikaan kalliita, eikä niitä ei myyty joka kadun kulmassa. Kiusaus pitää kynsiä lyhyinä oli kova, etenkin kiertueella, jossa oltiin tavarahankintojen suhteen oman onnensa nojassa. Kolikon kääntöpuolena oli, että lyhyillä kynsillä soittaessa kitaran sointi pehmeni, eikä ulottunut aina konserttisalin perukoille.



Kynsillä vai sormilla?

Tarrega oli mestari kaivamaan kitarasta eri sävyjä esiin. Mielenkiintoista kyllä, hän tulisi jäämään historian kirjoihin soittajana, joka soitti aktiiviurallaan kynsillään.

Tätä tapaa hän myös opetti oppilailleen, muun muassa Miguel Llobetille, joka aloitti Tarregan opissa vuonna 1892. Llobetista oli tuleva Tarregan tähtioppilas.


Toinen merkittävä oppilas oli Emilio Pujol, joka aloitti mestarin opissa vuonna 1902. Samoihin aikoihin Tarrega oli lopettelemassa konserttiuransa ja soitti vain pienille ihailijajoukoille Barcelonan asunnossaan. Hän oli sairastellut ja leikannut kyntensä lyhyiksi. Tätä tyyliä hän opetti nyt oppilailleen. Epäilemättä Tarrega oli vanhetessaan mieltynyt pelkän ihon ja suolikielen pehmeämpään sointiin.

Emilio Pujol ja muut Tarregan loppuaikojen oppilaat jatkoivat mestarin perinnettä. Francisco Tarrega itse poistui keskuudestamme vuonna 1909. Kysymys kuuluukin: Vaihtoiko hän tekniikkaansa sairauden takia? Vanhetessa ihmisen luusto heikkenee, ja näin kävi myös Tarregalle. Ehkä hänelle oli arkielämässään helpompi pitää kyntensä lyhyinä. Myöskin vanhemmiten nyansseille herkistyvä kuulo saattoi hyvinkin pitää enemmän sormenpäiden pehmeästä soinnista.

Tulevaisuuden kannalta tärkein nimi klassiselle kitaralle tulisi olemaan kuitenkin Andres Segovia. Ironista kyllä, hän ei koskaan tavannut suurta mestaria, vaikkakin hänen oppilaitaan kylläkin. Alla otetussa kuvassa poseeraavat Segovian lisäksi kolme Tarregan tunnetuinta oppilasta, eli Daniel Fortea, Miguel Llobet ja Emilio Pujol. He tulisivat olemaan 1900-luvun alun vaikutusvaltaisimmat kitaristit. 

Andres Segovia vie kitaran maailmalle

Tarregan tähtioppilas Miguel Llobet jatkoi mestarinsa perintöä ajalta, jolloin hän vielä käytti kynsiä soitossaan. Kyseisen perinnön hän siirsi eteenpäin Andres Segovialle, josta muodostui vähitellen aikansa ylivoimaisesti tunnetuin kitaristi. He tapasivat ensimmäisen kerran vuonna 1915. Tämä sessio vahvisti Segovian näkemystä siitä, että kynsien ja sormenpään yhdistelmällä soittaminen oli ainoa oikea tapa kitaran näppäilyyn. Vain tällä tavoin hän saisi kitarasta irti haluamansa sävykirjon ja sen sointi olisi riittävän voimakas.

Hän piti Tarregaa typeryksenä, koska tämä oli hylännyt kynsisoiton vanhoilla päivillään. Segovian tähtäimenä oli viedä kitara konserttisaleihin ympäri maailmaa. Hän halusi tehdä tämän myös huomattavasti laajemmin kuin Tarrega. Hän halusi aktivoida nykysäveltäjiä kirjoittamaan kitaralle ja tehdä kitarasta yhtä arvostetun soolosoittimen kuin piano ja viulu.



1940-luku ja nylonkielet

Segovia tiesi tuskallisen hyvin, että kitaran ääni oli heikko. Kuten muutkin, hän tuskaili usein suolikielten kanssa. Kuin taivaan lahjana Albert Augustine kehitti 1940-luvun puolivälissä nylonkielen. Tämä oli materiaaliltaan tarpeeksi kestävää kitaran kieleksi. Samalla poistettiin ehkä suurin este sen suhteen, että kitaraa voitaisiin pitää vakavasti otettavana soittimena.

Vaikka Segovia oli innoissaan kielten kestävyydestä ja niiden vireisyydestä, häntä haittasi alunperin niiden ohut “metallinen” sointi. Verrattuna suolikieliin ero onkin huomattava. 1950-luvun äänitykset paljastavat, että kitaran ääni muuttui täysin. Äänitystekniikka oli kohentunut samalla ja koska kitarasta saatiin nyt enemmän ääntä irti, oli sen taltioiminen myös helpompaa. Alla Segovian tulkinta Francisco Tarregan toisesta klassikkosävellyksestä Capricho Arabe vuodelta 1955.

Kielet kestivätkin nyt paremmin kynnen kontaktin kieleen. Segovia oli vapaa kehittämään soittotyyliään siihen suuntaan, että kitarasta saataisiin ulos mahdollisimman kauaskantoinen ääni. Kuten Tarregakin, hän konsultoi useita kitaraseppiä ja löysi pitkäaikaisen kodin saksalaiselta Hauserilta, jonka kitaralla Segovia soitti vuosikymmenet.

Nylonkielten, uuden kitaransa ja muokatun soittimensa turvin Segovia oli valmis valloittamaan epäilijöitä puolelleen ympäri maailmaa, ja konsertoimaan liki elämänsä loppuun asti. Segovia kuoli vuonna 1987 94-vuotiaana.

Klassinen kitara tänään

Klassinen kitara nojaa nykyään pitkälti Segovian meille jättämään perinteeseen. Nykykitaristit ovat jättäneet romantiikan ajan tulkinnat taakseen ja lähestyvät vanhoja sävellyksiä modernein keinoin. Soittimet ovat voimakkaasti projisoivia. Kielet valitaan useiden eri valmistajien seteistä, ja kynsiä hiotaan, lakataan ja paapotaan. Yksi esimerkki loistavista nykysoittajista on skotlantilainen David Russel, jonka Tarrega-tulkinta samasta kappaleesta on teknisesti moitteeton, mutta soinniltaan terävä ja täten omaan makuuni ehkä hieman hengetön.

Sähkökitaran sointi

Likimain sama tapahtumaketju tapahtui sähkökitaralle. Hiotut kielet olivat soittajien ainoa valinta ennen 1960-luvun puoliväliä. Niin The Beatles, Chuck Berry kuin Wes Montgomerykin luottivat niiden sointiin. Viimeksi mainittu soitti peukalon ulkosyrjällä, ilman kynsikontaktia, saaden näin pehmeimmän mahdollisen soinnin.


Kun roundwound-kielet saapuivat, sähkökitaran soundi muuttui täysin samaan tapaan, kuin klassisen kitaran pari vuosikymmentä aikaisemmin. Nyt kitaraan saatiin sähäkkyyttä. Hiljattain markkinoille tullut fuzz-efekti "tarttui" sen sointiin täysin eri lailla. Ajoitus oli täydellinen rock-musiikin tulemiselle, eikä ole liioiteltua sanoa, että roundwound-kielten keksimisellä oli suuri vaikutus koko 60-luvun lopun kitarasoundiin.

Miten muutan omaa soundiani?

Kitara operoi spektrin keskialueella, jolla korvat ovat herkimmillään. Siellä on myös paljon muuta liikennettä, ihmisen puheäänestä lähtien. Vaikuttamalla äänen lähteeseen saat aikaan suurimmat erot. Soittotatsin lisäksi kielten ja plektran valinnalla on kriittisin mahdollinen vaikutus kitaran kokonaissoundiin. Vaikutus on jopa paljon suurempi kuin monella muulla ylihehkutetulla muuttujalla signaalitiellä.



Kitaran sointimerkinnät

Francisco Tarrega jätti kitaransoittoon monipuolisen perinnön. Hänen ansiokseen voidaan lukea soittimen eri sävyjen tuominen sävellyksiin ja niiden tallentamisen jälkipolville. Nämä ovat seikkoja, joista jokainen sähkökitaristi voisi hyötyä vielä tänäkin päivänä.

Tarrega oli ensimmäinen, joka merkitsi kitaranuotteihin tarkasti, miltä kieleltä mikäkin ääni soitettiin. Eli esimerkiksi soitettiinko b-ääni ylimmän e-kielen seitsemänneltä nauhalta, vai b-kielen kahdenneltatoista nauhalta. Tonaalisesti kyseessä on sama ääni, mutta sen sointi näistä eri asemista on täysin erilainen.

Toinen tärkeä esitysmerkintä oli, näpättiinkö ääni läheltä tallaa, keskeltä vai kaulan juuresta. Vaihtelemalla näppäilykohtaa kielen pituudella saadaan dramaattisia muutoksia äänen sointiin. Kielten yläsävelsarjat syttyvät täysin eri lailla riippuen siitä mistä kohtaa kieltä näppäillään.

Alla Segovia demonstroi eri kitaran äänivärejä vanhoilla päivillään kotonaan Andaluciassa.


Nämä keinot ovat myös sähkökitaristin ulottuvilla. Läheltä tallaa saadaan plektralla terävä ääni, joka reagoi hienosti reverbiin. Läheltä kaulaa, kaulamikillä saadaan taas upeaa yhteispeliä octafuzzin kanssa. Jos sinulla on tarve muuttaa tai monipuolistaa kitarasi sointia, lähtisin liikkeelle näistä keinoista. Sen jälkeen on hyvä syventyä eri materiaalien vaikutuksesta soundiisi. 

Vaihtaisinko kitaraani eri kielet?

Pyörein ja pehmein mahdollinen sointi saadaan siis suolikielillä ja puhtaalla sormisoitolla. Yläsävelsarjat ovat minimissään, ja tuloksena on erittäin tasainen sointi. Olen soittanut suolikielillä klassista kitaraa, ja kokemus on melkoinen. Yläkielet soivat kauniisti, mutta bassokielet soivat noin sekunnin. Lisäksi bassokielet alkavat purkautua nopeasti ja kuolevat muutamassa päivässä. Vaikka hakisit kuinka historiallista sointia, liika on liikaa. Hyvä kompromissi on käyttää settiä, jossa diskanttikielet ovat suolikieliä ja bassokielet nylonin, silkin ja hopean yhdistelmää. Alla on erittäin hieno esimerkki Miguel Llobetin samaisesta kappaleesta ja suolikielen soinnista modernein keinoin:


Voit myös kokeilla käyttää mattapintaista nylonkielisettiä, sillä niissä on pehmeämpi sointi kuin tavallisissa nylonkielissä. Soinnissa on sama romantiikan ajan tuntu kuin suolikielissä, mutta hieman enemmän kirkkautta.

Hiotut kielet sähkösoittimissa

Sähkökitaralle varhaisin kielityyppi olivat hiotut kielet. The Beatles käytti saksalaisen Pyramidin kieliä. Näitä on valmistettu 1800-luvun lopusta lähtien, ja heidän hiottu kielensä on juuri se oikea ja alkuperäinen. Ero modernien kielitehtaiden versioihin samasta aiheesta voi olla melkoinen. Jos haluat ajalle tyypillisen heleää 12-kielisen sähkökitaran soundia, saman valmistajan kielisetti on juuri oikea vaihtoehto.


Basisteille, jotka haluavat Carol Kayen tai Paul McCartneyn pehmeän soundin, Pyramid Flatwound-setti on myöskin osuva valinta. Koska bassonkielissä on käytetty enemmän massaa kuin kitaran kielissä, ero on vielä suurempi.

Edellä mainittujen legendojen soundi saadaan aikaan hiotun kielen ja plektran napsautuksen yhdistelmällä. Tämä on täysin sama ilmiö, jonka kitaristit olivat huomanneet jo muutama vuosikymmen takaperin. Pelkällä sormen iholla kielten napauttaminen ei sytytä sen harmonisia kerrannaisia soimaan, eikä basso erotu miksauksen seasta.

Takaisin lähtöruutuun – sormella, plektralla vai kynnellä?

Espanjan kielessä kynsi ja plektra ovat sama sana: Uña. Jos nuori soittaja kysyy kadulla sinulta kynttä lainaksi, hän tarvitsee plektraa. Tämä kuvastaa hienosti kitaran soiton perinnettä ja sitä faktaa, että kieltä on aina historian saatossa näppäilty milloin milläkin. Plektralla soitettu, moderni ruostumattomalla teräksellä pinnoitettu roundwound-kieli on soinniltaan kaikkein kirkkain vaihtoehto. Alla priimaesimerkki soundista, joka muutti maailmaa yleistyessään. Basso alkaa lätistä kohdasta 0:44.


Jos samaa kieltä soitettaisiin peukalon iholla, saati hioutuilla kielillä, sointi olisi täysin eri. Lisäksi soittamalla kieltä läheltä tallaa tai kaulan päältä voi sytyttää täysin erilaisen yläsävelsarjapaletin. Variaatioita on siis paljon. Yhdistelemällä omaa kynttä, plektraa ja sormen ihoa saadaan aikaiseksi juuri se ainutlaatuinen yhdistelmä, jota ei niin vain kopioida.

Epilogi

Keskustelu eri soinnin eroista jatkuu klassisessa maailmassa edelleen. El Dilema Del Sonido en la Guitarra ‑kirja julkaistiin alunperin vuonna 1960 ja se on edelleen mielenkiintoista ja suositeltavaa luettavaa. Internetin myötä se löytyy nykyään myös englanniksi ja voit ladata sen luettavaksi täältä.

Kumpikaan koulukunta ei ole sittemmin antanut periksi, vaikka on liene reilua sanoa, että Segovian globaali vaikutus klassisen kitaran sointiin on kääntänyt vaakakupin kynnen ja sormen yhdistelmän käyttöön. Pujolin oppilaiden jatkumo ei silti luovu kannastaan. Debaatti jatkuu siis edelleen.

16.4.2014 Kimmo Aroluoma
Kirjoittaja on Custom Boardsin omistaja ja pitkän linjan kitararoudari.



Shipping Fees

Scandinavia and Baltic countries

Rest of the European Union

USA, Canada, Non EU-countries and rest of the world

If you shop from outside the European Union, you will see all prices VAT 0 % at the checkout, so you can order without paying the 24% VAT.

Fast delivery